Visar 1 svar - 1 till 3 (av 3 totalt)

Kan inte öppna bifogade filer

Hej

Har använt Unikumappen på iPad i flera år. Nu går det inte längre att öppna bifogade filer. Pdf går bra men inte filer ifrån Word eller excel. När man trycker på filen ”kastas” man ur Unikum helt.
Detta gäller gamla filer jag öppnat förr och nya filer. Det händer på alla våra Ipads (jobbar inom barnomsorg).
Allt går att öppna på dator eller om man går in på Unikum via ipadens webbläsare.
Så detta problem är bara med appen.
Med vänlig hälsning, Linda

Hej!
Låter som vi behöver testa det.
Är det iOS11 ni använder och har ni uppdaterat till senaste appversionen?
Generellt rekomenderar vi inte att man laddar upp tex Word och Excel eftersom det är helt omöjligt att läsa dessa, även om de går att öppna, på en telefon tex då texten blir pytteliten.

Föreslår att ni länkar till info och lägger i Office365 eller G-suite (vilket ni nu anävnder) och förstås säkrar upp att delningsinställningar är gjorda.
Eller i den mån det går läggar in allt i själva Blogginlägget vilket gör det mycket enklare för mottagaren.
Behövs bilagor är det PDF vi rekomenderar alltid för det ska alla kunna läsa.

(Just nu vet vi dock att det är problem med bilagor i Androidappen men har inte någon indikation på att det ska vara så i iOS-appen.)

tacksam om du återkommer och bekräftar att ni uppdaterat till senaste iOS och app samt ger oss ett konkret exempel att testa på dvs vilken förskola/skola, grupp och inlägg kan vi prova med och vilken bilaga.

Det går bra att lägga en länk här eftersom bara vi kommer åt den och självklart inga personuppgifter.

I annat fall om det finns någon lokalt ansvarig på skolan eller i kommunen rekommenderar jag att ni går via dem om de behöver skicka in ärendet till vår support.
Britt på Unikum

Jag har samma problem och jag har senaste versionen av iOS. Försökte även ominstallera appen idag men det hjälpte inte. Problemet fanns först bara på iPadens app men nu, efter några veckor så är det samma problem med appen på iPhonen. Ser att denna tråd är några veckor men felet finns alltså kvar.
Mvh/Tanja

Hej Tanja!

Tack för att du hör av dig om detta och vi beklagar besväret!

Vi har buggrapportert detta, tyvärr är det mycket längre ledtider att fixa felet då det är ett externt företag som tar hand om apperna, inte vår interna teknikavdelning.

Vi rekommenderar att du går in via webbläsaren (t.ex. Safari) istället för att använda appen tills problemet är åtgärdat.

Tack för din förståelse &
Med vänliga hälsningar
Anna

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.