Visar 1 svar (av 1 totalt)

GDPR och roller

Hej!
Jag undrar vilka förändringar som kommer att göras i unikum med anledning av GDPR? Rollerna har jag redan tidigare upplevt lite kluriga att få rätt så att man har tillgång till rätt info utan att man får för mycket personuppgifter.
Ex: administrativ personal som ska förmedla information via skolans bloggar, de får även tillgång till matriser och bedömningar.
Ex: föräldrar ser namnen på de elever som går i klassen, indirekt kan det avslöja elever med skyddad identitet.

Mvh Sofia

Hej Sofia!

Ursäkta dröjsmålet!

Vi som leverantör har idag avtal med kommunerna om hantering av personuppgifter, ett s.k. Personuppgiftsbiträdesavtal. Unikum har uppdaterat dessa PuB-avtal så att de inkluderar de förändrade kraven i den nya förordningen.

Angående dina exempel:
Vi får be dig att ta detta supportärende med de som är ansvariga för dessa frågor i din kommun. Generellt är det så: användare med skyddat identitet läsas inte in i Unikum. Kommunen har egna rutiner kring hantering med elever av skyddat identitet. Det är också kommunen som avgör vem som ska vara administratör (här är det otroligt viktigt att inte all personal får admin-rollen). När man jobbar med personuppgifter, så är detta sekretessbelagt (ingår i avtalet).

Läs också gärna mer kring Unikum och GDPR via länken nedan:
https://unikum.freshdesk.com/solution/articles/11000033151-vad-inneb%C3%A4r-nya-dataskyddsf%C3%B6rordningen-

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

  • För att skriva inlägg loggar du först in på Unikum som vanligt. Sedan kan du logga in i forumet med knappen nedan.

    Om du brukar logga in via din kommuns eller skolas hemsida skall göra det som vanligt först. Därefter klickar du på knappen "Logga in med Unikum" nedan.

  • Forumkonto är till för dig som inte kan logga in till forumet med ditt vanliga Unikum-konto.